الخميس، ٧ يونيو ٢٠٠٧

تعالوا نحب ربنا

هو أنا عملت البلوج دا مش عشان أكتب فيه والناس تشوف اللي باكتبه وكدا .. يعني زي الناس اللي بيدونوا ولكن أنا باكتب البلوج دا وأنا عندي مشاعر أحسبها حقيقية وهي كذلك بإذن الله إني نفسي أعبر عن مشاعري وحبي لله تعالى .. مش دروشة ولكن إحساس حاسه فعلا .. نفسي أقرب لك يا رب .. نفسي أعرفك أكثر .. نفسي أكون زي ما أنت تحب مش زي ما أنا أحب .. نفسي أبقى في الحال اللي هو يرضى فيه عليا .. هو كريم وعظيم وحليم وغفور..
كريم لا تتعداه الآمال .. مهما كانت آمالي وطموحاتي .. أبدا أوعى تفكر .. دا هو كريم..
رحمن رحيم .. أرحم بي من نفسي وأمي وكل الخلق ..
أنشغل به عن الخلق .. أحس بوجودي في كونه ومعيته لي في كل لحظة وفي كل خطوة .. سبحانه وتعالى لا تدركه الأبصار وهو يدرك الأبصار وهو اللطيف الخبير
سبحانك لا أحصي ثناء عليك أنت كما أثنيت على نفسك .. جل وجهك وعز جارك سبحانك تفعل ما تشاء بحكمتك وتحكم ما تريد بقدرتك.. سبحانك وتعالى .. تطاع فتشكر .. تعصى فتصبر .. حليم كريم تواب غفور ..
سبحان الله يغفر ويرحم ويحلم ويكرم..
أنت رب العالمين وأنت ربي .. أنت رب العالمين وأنت ربي .. أنت رب العالمين وأنت ربي .. لا حول ولا قوة إلا بك يا ذا الجلال والإكرام
يا ذا الجلال والإكرام
تقدست أسماؤك وتنزهت عن النقائص .. كل شىء هالك إلى وجهك لك الحكم وإليك نرجع ..
يا رب إن عظمت ذنوبي كثرة فلقد علمت بأن عفوك أعظم
يا رب لا تحجبنا عنك بمعاصينا .. يا رب لا تحرمنا من النظر إلى وجهك الكريم .. يا من يرى مكاننا ويرى عيوبنا ويسترنا على ما كان منا ..

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك

هناك ٥ تعليقات:

Boba يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Boba يقول...

بسم اله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

فكرة البلوج حلوة اوي و حلو الدعاء اوي


حبيبة احمد

Alaa Ali Hemdan يقول...

Boba
جزاك الله خيرا كثيرا .. وهتشرفينا برضه بوضع بعض الأدعية والمشاعر تجاه الله عز وجل .. جمعنا الله وإياكم في ظل عرشه ومستقر رحمته .. هو ولي ذلك والقادر عليه

Unknown يقول...

فكرة الاحاسيس والتعبير عنها جميلة ربنا يكرمك يا علاء
انا عندى نفس الاحساس بقالى فترة بس مش عارف اعبر، ولقيت المدونة بتعتك خير وسيلة لهذا التعبير
عارف انا بقالى فتره حاسس إنى واقف على الباب، بس مش عارف ادخل.
وحتى لو دخلت بجلس جنب الباب علشان اطلع بسرعة.
ولو حتى دخلت ومجلستش جنب الباب مش بطول وبلاقى نفسى بره تانى.
عندى احساس إن سهل قوى الواحد يدخل من الباب بس برضه سهل قوى يخرج.
التقلب ده مزعج جدا ويخوف جدا.
ربنا يسترها الواحد خايف يموت وهو بره على الباب وكان مسوف يدخل.
ياااااااااارب حسن الخاتمة ليه وليك ولكل حبيبنا وأهلنا وللمسلمين.

Alaa Ali Hemdan يقول...

سامح
جزاك الله خيرا كثيرا على هذه المشاركة .. وربنا يكرمك .. لأني فعلا حساسس بكلامك .. وسأؤمن على دعائك بأن يحسن الله خاتمتنا وأن يجمعنا في ظل عرشه ومستقر رحمته هو ولي ذلك والقادر عليه .. ولا يسعني إلا أن أذكرك بالمقولة الشهيرة .. من أدمن قرع الباب يوشك أن يُفتح له ..

جعلنا الله من أحبائه وأصفيائه وغفرلنا ذنوبنا .. إنه على ذلك قدير وبالإجابة جدير ..

وننتظر المزيد من مشاعرك وأحاسيسك

وصلي اللهم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم